Pendampingan Pembelajaran Anak Sekolah melalui Pendirian Sanggar Belajar di Desa Srikaton

Authors

  • Imam Azro’i Institut Pesantren Mathali’ul Falah, Pati, Indonesia
  • Arif Chasannudin Institut Pesantren Mathali’ul Falah, Pati, Indonesia
  • Nur Khofifah Institut Pesantren Mathali’ul Falah, Pati, Indonesia
  • Suparti S Institut Pesantren Mathali’ul Falah, Pati, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33086/snpm.v2i1.978

Keywords:

sanggar belajar, sanggar kegiatan belajar, learning studio, Learning;, empowerment

Abstract

This community development is conducted based on the problem of children’s difficulties in learning
outside formal schools. This difficulty is due to the lack of human resources in guiding children and the
absence of tutoring institutions. The community in Srikaton Village hopes that there will be a place of
learning other than formal school that can be a recreational place for children in learning that provides
books and tutoring activities. Empowerment carried out in Srikaton Village is by establishing a Sanggar
Belajar which has tutoring activities, English courses, coloring, collage art, and reading. The
sustainability of this program resulted in a Sanggar Belajar managed by the Karang Taruna of Srikaton
Village.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Bumi Rancaekek Kencana

El Fiah, R., & Purbaya, A. P. (2016). Penerapan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Hasil

Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 12 Kota Bandar Lampung Tahun Pelajaran

/2016. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 171-184.

Febriyanah, F. F., Mulyanah, S., & Firayanti, R. (2020). Pemberdayaan Masyarakat melalui

Sanggar Wuni Kreasi di Kubangsaron, Kota Cilegon, Banten. Lembaran Masyarakat:

Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 6(2), 227-251.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian IlmuIlmu

Keislaman,

(2),

-352.

Puspitaningtyas,

A.

R.

(2018).

PkM

Pembentukan

dan

Pendampingan

Kelompok

Belajar

Guna

Meningkatkan

Minat

Belajar

dan

Kemampuan

Mata

Pelajaran

Matematika

Bagi

Siswa/Siswi

Sd-sma

di

Desa

Ambulu

Kecamatan

Sumberasih

Kabupaten

Probolinggo.

INTEGRITAS:

Jurnal

Pengabdian,

(2),

-83.

Rachman,

R.,

&

Mukminin,

A.

(2018).

Penerapan

Metode

Certainty

Factor

Pada

Sistem

Pakar

Penentuan

Minat

dan

Bakat

Siswa

SD.

Khazanah

Informatika:

Jurnal

Ilmu

Komputer

dan

Informatika,

(2),

-97.

Susanto,

A.

(2013).

Teori

Belajar

dan

Pembelajaran

di

Sekolah

Dasar.Jakarta:

PT

Kharisma

Putra

Utama

Warsito,

W.

(2019).

Peningkatan

Minat

Belajar

Matematika

Kelas

Iv

Melalui

Alat

Peraga

Layang-Layang.

Jurnal

Sinektik,

(2),

-248.

Downloads

Published

2022-11-28

How to Cite

Azro’i , I. ., Chasannudin, A. ., Khofifah, N. ., & S, S. (2022). Pendampingan Pembelajaran Anak Sekolah melalui Pendirian Sanggar Belajar di Desa Srikaton. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT UNIVERSITAS NAHDLATUL ULAMA SURABAYA, 2(1), 290–297. https://doi.org/10.33086/snpm.v2i1.978